Przejdź do treści

Philip Glass

Proces

Opera kameralna, w której nominowany do Oscara Philip Glass znakomicie wykorzystał metaforę samotności i słabości człowieka, zawartą w mrocznej powieści Franza Kafki.
fot:
Piotr Nykowski
Terminy
19/01/2019
-
19:00
sobota
Premiera
20/01/2019
-
18:00
niedziela
30/03/2019
-
19:00
sobota
31/03/2019
-
18:00
niedziela
13/12/2020
-
20:00
niedziela
Premiera Online
05/06/2021
-
19:00
sobota
Termin odwołany
06/06/2021
-
18:00
niedziela
Termin odwołany
04/12/2021
-
19:00
sobota
05/12/2021
-
18:00
niedziela
Czas trwania
ok. 2 godz. 30 min
(w tym jedna przerwa)
Miejsce
Sala Główna
Ceny biletów

35-85 zł

Philip Glass

Proces

Premiera

19 / 01 / 2019
Opis

Józef K. – nam współczesny. Zamożny, wykształcony, osiągnął zawodowy i towarzyski sukces. A jednak coś go dręczy. Przegląda się w rzeczywistości jak w lustrze i ta rzeczywistość go mierzi. Byle jakie relacje, byle jacy ludzie. On sam przed sobą w tym lustrze – także czuje się byle jaki. I nie ma z tej sytuacji ucieczki. Czuje się schwytany. Czuje się winny... 

Metaforę samotności i słabości człowieka, zawartą w mrocznej powieści Franza Kafki, znakomicie wykorzystał w swojej kameralnej operze słynny współczesny kompozytor Philip Glass, nominowany do Oscara i zdobywca Złotego Globu. Premiera Procesu odbyła się w Royal Opera House w Londynie w 2014 roku w koprodukcji z Music Theatre Wales. Libretto napisał wybitny reżyser i scenarzysta, zdobywca Oscara, Christopher Hampton. Muzykę w Procesie charakteryzuje ogromne napięcie. Philip Glass, oszczędny w środkach muzycznego przekazu, stosuje powtórzenia, rytmy wzmagające poczucie strachu i absurdu: "Myślę o swoich kameralnych operach jak o bombach neutronowych – małe, ale z potężną siłą rażenia".

(...) Autor libretta, Christopher Hampton, rozpisał historię Józefa K. na gęsty dialog. Akcja rozgrywa się o wiele bardziej w słowach niż fabularnej dramaturgii, która jest w gruncie rzeczy kolażem scen. Jest to zresztą zgodne z samym zamysłem Kafki, który najpierw napisał dwie sceny: początkową i końcową, a reszta fabuły jest przecież sama w sobie czymś na kształt labiryntu. Kto zna muzykę Glassa, ten odnajdzie w „Procesie” atmosferę znaną choćby z filmowych „Godzin”. Jego – jak się zwykło określać – minimalistyczna muzyka, oszczędna, oparta na powtarzających się motywach rozpisanych na kilka instrumentów, tworzy sugestywny i miejscami dramatyczny sound designe, co bardzo dobrze rozumie kameralna orkiestra poprowadzona przez Jerzego Wołosiuka. Trzeba także podkreślić świetną rolę Christiana Oldenburga, niemieckiego barytona, jako Józefa K., na którego głosie i geście spoczął obowiązek uniesienia dramatycznej osi spektaklu. (...)
~Więź

(…) Opera podąża za tokiem zdarzeń literackiego pierwowzoru, choć dokonano znaczącej ich interpretacji. „Proces", który doczekał się licznych adaptacji filmowych i teatralnych, bywa często odczytywany jako obraz bezdusznego systemu, w zderzeniu z którym niewinny człowiek nie ma najmniejszych szans. Historia, która przeorała Europę już po śmierci Kafki, udowodniła, jak trafna była diagnoza pisarza. Ale na „Proces" można spojrzeć inaczej. Skoro każdy może zostać oskarżony, to może każdy ma też w sobie własny trybunał, przed którym w pewnym momencie musi stanąć? A zatem wszyscy powinniśmy poddać się takiemu osądowi. Tę uniwersalną wymowę „Procesu" – jakże aktualną dla nas w obecnym czasie – wzmocniła szczecińska inscenizacja. (...)
~Rzeczpospolita

To jedna z najbardziej spektakularnych produkcji Opery na Zamku ostatnich lat. Dzieło Franza Kafki jest powieścią tak dobrze znaną, że operą „Proces” skomponowaną przez Philipa Glassa, zainteresowali się nie tylko miłośnicy muzyki, ale także czytelnicy. Moim zdaniem także oni wyjdą z tego spektaklu co najmniej zaintrygowani... (...)
~wszczecinie.pl

Doczekaliśmy się prawdziwie elektryzującego „Procesu" Glassa!
~Dziennik Teatralny

 

Projekt plakatu: Lex Drewiński

O spektaklu

Philip Glass 
Proces 
Opera kameralna w dwóch aktach do libretta Christophera Hamptona opartego na powieści Franza Kafki
Prapremiera: 10 października 2014 r., The Music Theatre Wales, Londyn, Linbury Studio Theatre, Royal Opera House
Polska prapremiera: 19 stycznia 2019 r., Opera na Zamku w Szczecinie
Oryginalna wersja językowa z polskimi i niemieckimi napisami.

 

Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Reżyseria Pia Partum
Scenografia, multimedia, reżyseria świateł Wojciech Puś
Kostiumy Wojciech Dziedzic
Ruch sceniczny Agnieszka Dmochowska-Sławiec
Asystent dyrygenta Mateusz Rusowicz
Asystent kostiumografa Emil Wysocki

 

Obsada
Józef K              
Panna Bürstner | Leni  
Pani Grubach  
Praczka (żona Woźnego sądowego)                           
Titorelli | Siepacz | Student (Bertold)                           
Strażnik 1 (Franz)  

Block

 

Woźny sądowy | Adwokat Huld

 

Strażnik 2 (Willem) | Sędzia śledczy

 

Ksiądz

 

Inspektor | Wuj Albert

 

Asystent  | Dyrektor kancelarii 

 

Głosy zza sceny                          

 

Statyści

 
Orkiestra Opery na Zamku  
   
Dyrygent       
Inspicjentka                                     

 

Parafgraf
Trailer
Partnerzy

Wykonania odbywają się z materiałów wydawnictwa Chester Music Ltd. i za zgodą Dunvagen Music Publishers, Inc.