55-140
Jacques Offenbach
Orfeusz w piekle
Premiera
„Orfeusz w piekle” Jacques’a Offenbacha to jedna z najsłynniejszych i najzabawniejszych operetek wszech czasów.
W tej zwariowanej parodii muzycznej wszystko jest na opak, a historia bohaterów układa się przewrotnie, inaczej niż w mitycznym oryginale. Jest intryga, żart, ironia i całe mnóstwo komicznych, frywolnych zdarzeń z niezapomnianym „piekielnym galopem” z II aktu, czyli słynnym kankanem.
To pozornie lekkie dzieło o mitologicznych małżonkach szukających miłosnych przygód, porusza tematy, które do dziś nie straciły na aktualności: podwójnej moralności, hipokryzji i nadużywania władzy przez elity.
Mityczni kochankowie są sobą znudzeni i każde szuka sposobu na zerwanie małżeńskich kajdanów. Z pomocą przychodzi nieoczekiwanie bóg piekieł Pluton, który porywa Eurydykę. Orfeusz, choć niechętnie, wyrusza za żoną do podziemi… To punkt wyjścia do świetnej zabawy i serii komicznych zdarzeń.
W inscenizacji Opery na Zamku świat antyczny zastąpi świat mediów – produkcji telewizyjnych, filmowych, internetowych, a akcja rozegra się wśród aktorów, celebrytów i gwiazd popkultury. Olimp stanie się wielkim show telewizyjnym, ziemia serialem paradokumentalnym, piekło – niskobudżetowym horrorem z przerysowanymi postaciami ze znanych filmów. Scena zamieni się w studio filmowe, a publiczność będzie obserwatorem wyświetlanej na dużym ekranie „wizji na żywo”…
________________________________________________________________________________________________________________________________
Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.

Projekt plakatu: Wojciech Stefaniak
Jacques Offenbach (1819-1880)
Orfeusz w piekle (Orphée aux enfers)
Operetka w dwóch aktach do libretta Ludovica Halévy i Hectora Crémieux
Polski przekład: Stanisław Dygat, Janusz Minkiewicz, Maria Sartova
Światowa prapremiera: 21 października 1858, Les Bouffes Parisiens, Paryż
Polska prapremiera: 19 lutego 1862, Warszawa
Premiera obecnej realizacji: 17 maja 2024, Opera na Zamku, Szczecin
Wykonania odbywają się z materiałów wydawnictwa Music ed. Partitura – Muziekuitgeverij Partitura – Amsterdam
Reżyseria | Jerzy Jan Połoński |
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk |
Choreografia | Karol Drozd |
Scenografia | Wojciech Stefaniak |
Kostiumy | Anna Chadaj |
Projekcje multimedialne | Karolina Jacewicz |
Reżyseria świateł | Katarzyna Łuszczyk |
Przygotowanie chóru | Małgorzata Bornowska |
Współpraca muzyczna | Ewelina Rożek-Jaworska |
Asystentka reżysera | Julita Jabłonowska |
Korepetytorzy solistów | Olha Bila, Michał Landowski |
Orfeusz | Dawid Kwieciński |
Eurydyka | Aleksandra Bałachowska-Jagusz (11.10) Yana Hudzovska (10, 12.10) |
Arysteusz / Pluton | Aleksander Kruczek |
Jowisz | Tomasz Łuczak (11.10), Kamil Pękala (10, 12.10) |
Opinia publiczna | Małgorzata Zgorzelska |
Diana | Zuzanna Ciszewska (10, 12.10), Agnieszka Nurzyńska (11.10) |
Kupido | Aleksandra Bałachowska-Jagusz (10.10), Julita Jabłonowska (11, 12.10) |
John Styks | Paweł Wolski (10, 12.10), Ruslan Bilchak (11.10) |
Wenus | Ewa Menaszek (11.10) Katarzyna Nowosad (10, 12.10) |
Minerwa | Lucyna Boguszewska (10, 12.10), Tetiana Bilchak (11.10) |
Mars | Janusz Lewandowski (10, 11.10), Adam Szramski (12.10) |
Merkury | Łukasz Ratajczak |
Junona | Sandra Klara Januszewska |
Hebe | Aleksandra Wojtachnia (11, 12.10), Maria Krahel (10.10) |
Operatorzy kamer | |
Obsługa planu | |
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku w Szczecinie | |
Dyrygent | Agnieszka Nagórka |
Inspicjentka | Maria Malinowska-Przybyłowicz, Natalia Pomykała |
Obsady mogą ulec zmianie