Przejdź do treści

Piotr Czajkowski

Eugeniusz i Tatiana – Zakręt

na motywach "Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego
fot:
Piotr Nykowski
Terminy
06/03/2021
-
19:00
sobota
Premiera
07/03/2021
-
18:00
niedziela
07/03/2021
-
20:30
niedziela
Premiera Online
27/03/2021
-
00:00
sobota
Online
28/03/2021
-
00:00
niedziela
Online
19/06/2021
-
19:00
sobota
20/06/2021
-
18:00
niedziela
Czas trwania
ok. 1 godz. 30 min (w tym jedna przerwa)
Miejsce
Sala Główna
Ceny biletów

30 zł

Piotr Czajkowski

Eugeniusz i Tatiana – Zakręt

Premiera

06 / 03 / 2021
Opis

"Pobocze autostrady... Spotkania przy drodze kochanków. Ich pełne desperacji emocje i rozmowy... Kłótnie i wyznania miłości. Płacz za kierownicą, przydrożny papieros czy kawa... Współczesny pejzaż emocjonalny – skrzyżowany z poetycką i nostalgiczną przyrodą w tle... Zima, suche trawy, wiatr, mgły czy deszcz... Współczesny Oniegin. Pozbawiony XIX wiecznego konwenansu, pojedynków, niezbyt już aktualnego obowiązku wychodzenia za mąż.... Oniegin, z którego wypreparowujemy i poddajemy analizie jedynie najgłębsze uczucia jego głównych bohaterów. Ich zaskakująco ponadczasowe i tak dobrze nam znane burzliwe meandry – zakręty uczuć... Wzajemne, wieczne mijanie się, rozmijanie w miłości – niczym w Śnie nocy letniej Szekspira. Oniegin – filmowy, nam współczesny - bliższy?"

„Pomyślałam, że powrót do tej opery teraz, będzie jak otworzenie szuflady z drogocennymi pamiątkami. Namiastką normalności. (…) Ta opera da się skrócić tak, by jej nie „uszkodzić”, i by nie zrobić z niej tylko streszczenia. Poza skrótem libretta istnieje również jej inna wersja muzyczna – jest partytura rozpisana na zmniejszoną liczbę instrumentów. I właśnie dlatego uważam, że to dobry tytuł na przeprowadzenie tego naszego eksperymentu. Skrótów oper na ogół się przecież nie robi – ten nurt „wyzwoliła” epidemia. Do tej pory uważano to za świętokradztwo”.
Pia Partum, reżyser

Widownia jest ograniczona do 50% miejsc. Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.

W związku z wydarzeniem biletowanym 19 czerwca na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich, dla Widzów opery uruchomione zostanie przejście boczne biegnące od ul. Korsarzy wzdłuż szczytu skarpy do wejścia F. Obsługa widowni wskaże drogę.

Projekt plakatu: Agata Pełechaty

O spektaklu


Muzyka: Piotr Czajkowski (1840-1893), Eugeniusz Oniegin - fragmenty, wersja kameralna Johna Longstaffa
Libretto: Piotr Czajkowski, Konstanty Szyłowski na podstawie poematu Aleksandra Puszkina.


Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS

Realizatorzy
Reżyseria, koncepcja kostiumów, koncepcja scenografii Pia Partum
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Reżyseria światła, projekcje multimedialne Wojciech Puś
Ruch sceniczny Agnieszka Dmochowska-Sławiec
Asystent dyrygenta  Mateusz Gwizdałła
Korepetytorzy solistów Olga Bila, Olga Bilas
Obsada
Eugeniusz Oniegin

Tomasz Łuczak

Tatiana Lucyna Boguszewska (19.06),
Joanna Tylkowska-Drożdż (20.06)
Leński  Paweł Wolski 
Olga

Sandra Klara Januszewska

Gremin  Janusz Lewandowski
   
Soliści Orkiestry Opery na Zamku:  
I skrzypce Danuta Organiściuk
II skrzypce Aleksandra Głowacz
altówka Edyta Hedzielska
wiolonczela Wojciech Jaworski
klarnet Jarosław Sroka
waltornia Miłosz Żurawicz
fortepian Olga Bila
   
Dyrygent  Jerzy Wołosiuk
Inspicjent Katarzyna Berowska

 

Parafgraf
Wideo

O operowych drogowskazach na zakrętach sztuki i dlaczego tego potrzebujemy rozmawia dyrektor Opery na Zamku Jacek Jekiel z Pią Partum, reżyserką spektaklu. Zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia!

Trailer