Jacques Offenbach
Orfeusz w piekle
Premiera
„Orfeusz w piekle” Jacques’a Offenbacha to jedna z najsłynniejszych i najzabawniejszych operetek wszech czasów.
W tej zwariowanej parodii muzycznej wszystko jest na opak, a historia bohaterów układa się przewrotnie, inaczej niż w mitycznym oryginale. Jest intryga, żart, ironia i całe mnóstwo komicznych, frywolnych zdarzeń z niezapomnianym „piekielnym galopem” z II aktu, czyli słynnym kankanem.
To pozornie lekkie dzieło o znudzonych sobą mitologicznych małżonkach szukających miłosnych przygód, porusza tematy, które do dziś nie straciły na aktualności: podwójnej moralności, hipokryzji i nadużywania władzy przez elity.
W inscenizacji Opery na Zamku świat antyczny zastąpi świat mediów – produkcji telewizyjnych, filmowych, internetowych, a akcja rozegra się wśród aktorów, celebrytów i gwiazd popkultury. Olimp stanie się wielkim show telewizyjnym, ziemia serialem paradokumentalnym, piekło – niskobudżetowym horrorem z przerysowanymi postaciami ze znanych filmów. Scena zamieni się w studio filmowe, a publiczność będzie obserwatorem wyświetlanej na dużym ekranie „wizji na żywo”…
________________________________________________________________________________________________________________________________
Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.
Premiera spektaklu jest jednym z wydarzeń Roku Jacka Nieżychowskiego. Nawiązuje do tradycji operetkowych z początkowych lat działalności teatru.
Projekt plakatu: Wojciech Stefaniak
Jacques Offenbach (1819-1880)
Orfeusz w piekle (Orphée aux enfers)
Operetka w dwóch aktach do libretta Ludovica Halévy i Hectora Crémieux
Polski przekład: Stanisław Dygat, Janusz Minkiewicz, Maria Sartova
Światowa prapremiera: 21 października 1858, Les Bouffes Parisiens, Paryż
Polska prapremiera: 19 lutego 1862, Warszawa
Premiera obecnej realizacji: 17 maja 2024, Opera na Zamku, Szczecin
Wykonania odbywają się z materiałów wydawnictwa Music ed. Partitura – Muziekuitgeverij Partitura – Amsterdam
Reżyseria | Jerzy Jan Połoński |
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk |
Choreografia | Karol Drozd |
Scenografia | Wojciech Stefaniak |
Kostiumy | Anna Chadaj |
Projekcje multimedialne | Karolina Jacewicz |
Reżyseria świateł | Katarzyna Łuszczyk |
Przygotowanie chóru | Małgorzata Bornowska |
Współpraca muzyczna | Ewelina Rożek-Jaworska |
korepetytorzy solistów | Olha Bila, Michał Landowski |
Orfeusz | Dawid Kwieciński, Łukasz Ratajczak |
Eurydyka | Yana Hudzovska, Ewa Olszewska |
Arysteusz / Pluton | Aleksander Kruczek, Rafał Żurek |
Jowisz | Tomasz Łuczak, Kamil Pękala |
Opinia Publiczna | Ewa Menaszek, Małgorzata Zgorzelska |
Diana | Zuzanna Ciszewska, Agnieszka Nurzyńska |
Kupido | Aleksandra Bałachowska-Jagusz, Julita Jabłonowska |
Styks | Ruslan Bilchak, Paweł Wolski |
Wenus | Ewa Menaszek, Katarzyna Nowosad |
Minerwa | Tetiana Bilchak, Lucyna Boguszewska |
Mars | Janusz Lewandowski |
Merkury | Aleksander Kruczek, Łukasz Ratajczak |
Junona | Sandra Klara Januszewska, Małgorzata Zgorzelska |
Hebe | Maria Krahel, Aleksandra Wojtachnia |
Operatorzy kamer | Vasyl Kropyvnyi, Bartosz Madej |
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku w Szczecinie | |
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
Inspicjentki | Katarzyna Berowska, Maria Malinowska-Przybyłowicz |