Przejdź do treści

Karol Szymanowski

Król Roger

"Król Roger" jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem.

Karol Szymanowski

Król Roger

Premiera

19 / 03 / 2022
Opis

Drodzy Widzowie,
informujemy, że ze względu na obowiązujące od 15 grudnia 2021 r. obostrzenia i limity miejsc, możemy prowadzić sprzedaż biletów online wyłącznie dla osób z certyfikatami COVID-19 (certyfikaty dot. szczepień lub przebytej infekcji COVID-19 lub wykonania testu na obecność SARS-CoV-2). Osoba, która zajmie wskazane na bilecie miejsce, zobowiązuje się posiadać jeden z ww. certyfikatów podczas wydarzenia w postaci możliwej do weryfikacji za pomocą aplikacji Skaner Certyfikatów COVID, by przedstawić go do ewentualnej kontroli stosownym służbom. Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.

 

Król Roger jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem. Powstał w latach 20-tych XX wieku. To czas względnego pokoju po I wojnie światowej (...). W przeciągu tego dziesięciolecia powstało mnóstwo nowatorskich dzieł, swoboda tworzenia bez lęków o świat przynosiła efekty. I na fali tej swobody myśli, pracy nad rozwojem samoświadomości, doskonalenia powstało dzieło Szymanowskiego. 
To opera metafizyczna, opowiadająca o przemianie, o najgłębszej psychologicznej mocy. To także intensywne dotknięcie mistyczne, praca z absolutem, misteryjna historia człowieka i jego rozumienia wolności, budowania siebie na nowo. To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy?
Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. Król Roger otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.

Rafał Matusz, reżyser

Projekt plakatu: Adam Żebrowski, fot. Tomasz Lazar

O spektaklu

Karol Szymanowski (1882-1937)
Król Roger
Opera w trzech aktach
Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz, Karol Szymanowski 
Prapremiera: 19 czerwca 1926, Teatr Wielki w Warszawie

Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Reżyseria Rafał Matusz 
Scenografia Mariusz Napierała 
Kostiumy Zuzanna Kubicz
Choreografia Robert Przybył
Projekcje multimedialne              Zachariasz Jędrzejczyk i Veranika Siamionava  
Współpraca muzyczna                 Grzegorz Brajner
Przygotowanie chóru Opery na Zamku         Małgorzata Bornowska
Przygotowanie chóru Theater Vorpommern   Csaba Grünfelder
Przygotowanie chóru dziecięcego „Słowiki”     Grzegorz Handke

 

Obsada
Roger     Stanisław Kierner,
Rafał Pawnuk
Pasterz                        
 
Juan Noval-Moro,
Pavlo Tolstoy
Roksana Ewa Tracz, 
Joanna Tylkowska-Drożdż
Edrisi     Tomasz Madej,  
Paweł Wolski
Archiereios Janusz Lewandowski,
Grzegorz Pelutis
Diakonissa Małgorzata Godlewska,
Małgorzata Zgorzelska
   
Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku w Szczecinie  
Chór Theater Vorpommern  
Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”  
   
Dyrygent Jerzy Wołosiuk
Inspicjent Marta Miklińska

 

Partnerzy