+48 91 43 48 106

Operowa wersja „Romea i Julii" niezwykle liryczna, subtelna i intymna.

  • Terminy:
    2020-03-06 19:00
    2020-03-07 19:00
    2020-03-08 18:00
  • Miejsce: Sala Główna
  • Czas trwania: ok. 3 godz. 20 min (w tym dwie przerwy)
Ceny biletów: 35-90 zł

Opis

Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (…).

O dokonanej przez Gounoda adaptacji mówi się ironicznie, że to „cztery duety miłosne z dodatkami". Duety są bardzo dobrze napisane, stąd postanowiłem skupić się na tym, co dzieje się między nimi. Zbudowałem kontekst, który ustawia te duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie (…).

Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie. Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (…).

Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (…). W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na „The Globe" z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (…).

Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen.

Michał Znaniecki, reżyser

image
plan widowni

Romeo i Julia
Muzyka: Charles Gounod

Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira 

Światowa prapremiera - 27 kwietnia 1867, Paryż.
Polska prapremiera - 2 czerwca 1888, Teatr Wielki, Warszawa.
Premiera obecnej realizacji - 14 lutego 2020.

Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.

Zrealizowano w oparciu o licencję udzieloną przez Operę Ślaską. 

Partner premiery
Elektro-BUD_logo_HEX0000FF-1.jpg

Kierownictwo muzyczne:                 Franck Chastrusse Colombier

Inscenizacja, reżyseria, kostiumy:   Michał Znaniecki 

Scenografia:                                       Luigi Scoglio  

Choreografia:                                     Elżbieta Pańtak
                                                            Grzegorz Pańtak

Reżyser świateł:                                 Bogumił Palewicz

Adaptacja świateł:                             Dariusz Albrycht

Przygotowanie chóru:                       Małgorzata Bornowska 

Asystent dyrygenta:                           Mateusz Gwizdałła

Asystent reżysera:                              Tadeusz Kabicz

Romeo                           Juan Noval-Moro (6,8.03) 
                                       Pavlo Tolstoy (7.03)

Julia                               Anna Farysej (6,8.03)
                                       Victoria Vatutina (7.03)

Ojciec Laurenty            Andrew Robert Munn (6,8.03)
                                       Aleksander Teliga (7.03)

Mercutio                        Tomasz Łuczak (6,7.03)
                                       Christian Oldenburg (8.03)

Stefano                          Michał Sławecki                                

Kapulet                          Janusz Lewandowski 

Tybalt                             Paweł Wolski (6,8.03)
                                       Maciej Komandera (7.03)

Gertruda                        Renata Dobosz

Parys                              Michał Sobiech 

Gregorio                        Dawid Dubec

Benvolio                         Piotr Zgorzelski 

Królowa Mab                 Jadwiga Krowiak 

Dzieci                              Zofia Baran (6,8.03)
                                        Jadwiga Przygoda (7.03)
                                        Jan Rawicki (6,8.03)
                                        Wojciech Pajestka (7.03)

Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku 

Dyrygent                        Franck Chastrusse Colombier 

Dyrekcja Opery na Zamku w Szczecinie zastrzega sobie prawo do zmian w obsadach i repertuarze.