+48 91 43 48 106

Bezdyskusyjnie warto rozmawiać

  • Terminy:
    2017-04-19 17:30
    2019-01-20 16:45
  • Miejsce: Sala Kameralna im. J. Nieżychowskiego
  • Czas trwania: ok. 1h
Ceny biletów: wejście z biletem na spektakl "Proces"

Opis

„Operowe książeczki”. Od literatury do opery.

20.01.2019, godz. 16.45

Szacuje się, że od 1600 roku zostało napisanych blisko 30 tysięcy „operowych książeczek”. Tak niegdyś nazywano libretta. Znawcy twierdzą też, że większość, choć już zapomniana, powstała na podstawie utworu literackiego. Literatura była, jest i będzie inspiracją dla innych rodzajów sztuk, a opera – jako połączenie tekstu, muzyki, śpiewu – od swego powstania czerpała z niej garściami. Jednak wiele z tych librett to fabuły intelektualnie niezbyt wyrafinowane, tworzone dla widza „wszelakiego”. Do prostego i do wyrobionego. Incydentalnego i miłośnika. Bo scena to coś dużo więcej niż słowo. Tu dzięki muzyce, strojom, scenografii – dzieje się magia. Dlatego przymykamy oczy na częste naiwne qui pro quo czy lawinę nieprawdopodobnych zdarzeń. Tak, jakbyśmy librettom trochę folgowali. Zapewne tak jest, folgujemy. Dajemy się oczarować eklektyczną całością, wiedząc, że to, co dzieje się przed nami, to pewna umowność. I właśnie magia, metafizyka  – bo za to kochamy naszą królową sztuk.

W XX wieku w operze coś się zmieniło… Na warsztat librecistów trafiły dzieła literackie z gruntu trudne, gęste, wieloznaczne. Wydawałoby się, że pełna tajemnic i grozy powieść Henry’ego Jamesa „Dokręcanie śruby” jest nie do przeniesienia na scenę operową, że skróty nie oddadzą  wielowarstwowości książki. A jednak oddały. Można by z przekonaniem powiedzieć, że tak silnie interpretacyjnie nasycona treścią „Czarodziejska góra” w śpiewanej wersji będzie totalnym uproszczeniem arcydzieła Thomasa Manna. Nie była. Teraz przed nami „Proces” według libretta Christophera Hamptona, które napisał na podstawie słynnej powieści Franza Kafki, pełnej mroku, absurdów i nieoczywistych wątków rodem z czarnej komedii. Niebywała odwaga i wyzwanie, któremu Hampton doskonale sprostał. 19 stycznia 2019 roku „Proces” po raz pierwszy na polskiej scenie – u nas, w Operze na Zamku w Szczecinie.

Na temat operowych adaptacji prozy, szczególnie klasycznej, monumentalnej, tej „z wyższej półki” porozmawiam podczas spotkania w ramach cyklu OPERApress 20 stycznia o 16.45 w Sali Kameralnej im. Jacka Nieżychowskiego w Operze na Zamku z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk, znaną dramatopisarką i scenarzystką, autorką niezliczonej liczby sztuk teatralnych prezentowanych w Polsce i za granicą, laureatką wielu nagród, librecistką „Czarodziejskiej góry” w reżyserii Andrzeja Chyry. Będziemy mówić m.in. o historycznych kontekstach, o widzu, z którym obecnie trzeba inaczej rozmawiać niż niegdyś, o dramatycznym potencjale w kompozycji operowej i adaptacji tekstu na potrzeby sceny.

Na koniec ciekawostka – w epoce Mozarta na afiszach wymieniano autora libretta przed kompozytorem...

Zapraszamy więc na rozmowę o współczesnych „operowych książeczkach”!

--------------------------------------------------------

OPERApress to propozycja spotkań nie tyle poza sceną, co obok sceny. Bo poruszane na panelach OPERApress tematy są bardzo mocno związane z naszymi premierami, ale nie dotyczą wprost i jedynie nowego tytułu na afiszu. Naszym zamysłem jest prowadzenie dialogu nie tylko poprzez wypowiedź sceniczną, ale również poprzez organizację rozmów, dyskusji, spotkań. Służą zgłębieniu tematu, którego dany tytuł dotyka, na który zwraca naszą uwagę i wrażliwość. Tematyka spektaklu i jego artystyczny wyraz, rozłożenie akcentów interpretacyjnych mają być punktem wyjścia do rozmów z udziałem twórców, ale też krytyków, badaczy, socjologów, naukowców poruszających się w danej tematyce, ludzi związanych z nią prywatnie i zawodowo.
Pierwsze spotkanie z cyklu OPERApress odbyło się 19.04.2016 r. i poruszało tematykę magii i czarownic. Panel był związany z premierą spektaklu baletowego Polowanie na czarownice.

29 września 2018- Nasza mała, codzienna manipulacja
Moderator: Jacek Jekiel
Gość: Damian Cruden - reżyser "Guru"

27 maja 2018 r. - (nie) buntująca się młodzież
Moderator: Jacek Jekiel
Goście: dr hab. Maciej Kowalewski - socjolog z Uniwersytetu Szczecińskiego, Stanisław Denis - psychoterapeuta uzależnień.


6 grudnia 2016 r. - Wysoka kultura dla małych-wielkich ludzi
Moderator: Jacek Jekiel
Goście: prof. Urszula Chęcińska - wydział humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego i Karol Urbański - choreograf i autor libretta do "Dziadka do orzechów" w Operze na Zamku.



11 października 2016 r. - Klasyczna opera w nowym ubraniu
Moderator: Jacek Jekiel
Goście: prof. dr hab. Mirosława Kozłowska - kulturoznawca z Uniwersytetu Szczecińskiego i Ewelina Pietrowiak - reżyserka i autorka scenografii do spektaklu Opery na Zamku "Carmen"




31 maja 2016 r. – Literatura i kultura wiktoriańska we wspólczesnym świecie
Moderator: Jacek Jekiel
Goście: Agnieszka Setecka- profesor Wydziału Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Martyna Kander- autorka scenografii oraz kostiumów do spektaklu Opery na Zamku „The Turn of the Screw. Dokręcanie śruby”.




19 kwietnia 2016 r. – Polowanie na czarownice w Europie
Moderator: Jacek Jekiel
Goście: Bogna Czałczyńska i Joanna Kościelna


Fot. W. Piątek